STATUT
Przedszkola Nr 1 w Sławnie
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Przedszkole Nr 1 w Sławnie, zwane dalej Przedszkolem działa na podstawie:
-
Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. Nr 16, poz. 95 ze zm.).
-
Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 ze zm.).
-
Uchwały Nr XXVIII/167/2008 Rady Miasta w Sławnie z dnia 29 sierpnia 2008r.
w sprawie likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą Przedszkola Miejskie w Sławnie celem przekształcenia w jednostki budżetowe.
-
Uchwały Nr XXVIII/166/2008 Rady Miasta w Sławnie z dnia 29 sierpnia 2008r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez miasto Sławno.
-
Niniejszego statutu.
§ 2
-
Przedszkole jest placówką publiczną prowadzoną przez Samorząd Miasta Sławna.
-
Przedszkole jest jednostką budżetową, której nazwa brzmi:
Przedszkole Nr 1
im. Kubusia Puchatka
ul. Wojska Polskiego 2
76-100 Sławno
3. Przedszkole posiada i posługuje się znakiem firmowym oraz hymnem.
§ 3
1.Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku od 3 do 6 lat. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się zakwalifikowanie do placówki przedszkolnej dziecka upośledzonego fizycznie i psychicznie nie wymagającego odrębnej pracy opiekuńczo - wychowawczej i dydaktycznej : przewiduje się tworzenie oddziałów integracyjnych.
II. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 4
-
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych.
-
Celem przedszkola jest:
-
objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla prawidłowego ich rozwoju,
-
stymulowanie rozwoju wychowanka,
-
kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego świata,
-
wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka,
-
przygotowanie do osiągnięcia gotowości szkolnej,
-
umożliwienie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
-
Do zadań przedszkola należy w szczególności:
-
kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa oraz rozwijanie ich sprawności ruchowej,
-
budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
-
nabywanie przez dziecko kompetencji językowej, a w tym nabywanie umiejętności czytania i kreślenia symboli graficznych,
-
integrowanie treści edukacyjnych,
-
wdrażanie paradygmatu edukacyjnego określanego jako podejście sytuacyjne,
-
wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego własnej inicjatywy,
-
prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka,
-
współpraca z poradnią psychologiczno - pedagogiczną w celu udzielania dziecku pomocy specjalistycznej,
-
organizacja opieki dzieciom specjalnej troski, uczęszczającymi do przedszkola.
§ 5
1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
-
zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
-
zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa - zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
-
stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
-
podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy odbywają się na wyznaczonych terenach ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci,
-
Za bezpieczeństwo dziecka w drodze do i z przedszkola odpowiadają rodzice (prawni opiekunowie).
-
Na wniosek rodziców przedszkole organizuje dla dzieci nieodpłatne lekcje religii. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię, mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
-
Zasady organizacji religii określają odrębne przepisy.
-
Przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe na wniosek rodziców z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 6
-
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
-
Rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji założeń programowych.
-
Przedszkole jest pięciooddziałowe.
§ 7
-
Przedszkole zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
-
Nauczyciele realizują zadania wychowawczo - dydaktyczne i opiekuńcze na podstawie:
-
podstawy programowej opracowanej przez MEN,
-
programu wychowania w przedszkolu wybranego przez nauczyciela lub innych programów autorskich opracowanych samodzielnie.
-
Wybrane przez nauczycieli programy wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej wyrażonej w formie uchwały.
§ 8
-
Liczbę miejsc w przedszkolu ustala organ prowadzący placówkę.
-
Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25. W oddziałach integracyjnych powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.
-
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora i zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną.
-
Arkusz organizacji przedszkola, zaopiniowany przez radę pedagogiczną oraz organ nadzoru pedagogicznego, zatwierdza organ prowadzący.
-
W przypadku konieczności wprowadzenia zmian w arkuszu organizacyjnym, dyrektor sporządza aneks, który zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
-
W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
-
czas pracy poszczególnych oddziałów,
-
liczbę pracowników,
-
ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielanych przez organ prowadzący przedszkole,
-
terminy przerw w pracy przedszkola.
7.Dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest z organem prowadzącym na dany rok szkolny uwzględnieniem aktualnych potrzeb środowiska i określany jest na nie mniej niż 5 godzin i nie więcej niż 10 godzin dziennie.
8.Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerwy wakacyjnej w sezonie letnim, ustalonej z organem prowadzącym.
9.Przerwa wakacyjna wykorzystywana jest na przeprowadzenie prac modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo - gospodarczych .
10.Dyrektor przedszkola może organizować grupy łączone odpowiednio do zmniejszonej liczby wychowanków. Liczba dzieci podczas zajęć prowadzonych przez jednego nauczyciela nie może przekraczać 25.
11.Nauczyciele nie pracujący bezpośrednio z dziećmi, przy zmniejszonej liczbie wychowanków, pozostają do dyspozycji dyrektora realizując zadania zapewniające prawidłową działalność przedszkola.
12.Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie realizacji podstawy programowej.
13.Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia przedstawiony przez dyrektora Radzie Pedagogicznej.
14.Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne oraz oczekiwania rodziców i jest dostosowany do założeń programowych.
15.Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
16.Ramowy rozkład dnia w miarę potrzeb może być zmieniony w danym dniu.
17. Zalecany jest jak najdłuższy codzienny pobyt dzieci na świeżym powietrzu.
§ 9
-
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
-
Czas trwania zajęć dydaktyczno - wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić od 15 do 30 minut.
-
W przedszkolu dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych (np. nauka języka obcego, zajęcia taneczne, nauka religii itp.). Uczęszczanie dziecka na te zajęcia zależy od dobrowolnej decyzji rodziców.
-
Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
-
z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut,
-
z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
-
Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
-
Zajęcia dodatkowe organizowane są poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej.
-
Opłatę za zajęcia dodatkowe wykraczające poza podstawę programową ponoszą w całości rodzice.
§ 10
1.Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań
2.Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczycielka opiekowała się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
§ 11
Kierunkiem działania i doskonalenia pracy nauczycielek będą działania nowatorskie zaakceptowane przez radę pedagogiczną, zalecenia nadzoru pedagogicznego i organu prowadzącego przedszkole.
§ 12
Przedszkole współdziała z nauczycielem doradcą metodycznym w zakresie ustawicznego doskonalenia działalności pedagogicznej przedszkola.
§ 13
-
Przedszkole może być miejscem praktyk pedagogicznych dla potrzeb zakładu kształcenia nauczycieli lub instytucji naukowej. Szczegółowe zasady organizowania praktyk określają odrębne przepisy.
-
Przedszkole może być placówką eksperymentalną na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
IV. ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 14
Organami przedszkola są:
-
dyrektor przedszkola,
-
rada pedagogiczna,
-
rada rodziców.
§ 15
1. Dyrektora powołuje organ prowadzący zgodnie z ustawą o systemie oświaty.
2. Dyrektor realizuje zadania określone w ustawie o systemie oświaty i ustawie Karta Nauczyciela we współdziałaniu z radą pedagogiczną, rodzicami i organem sprawującym nadzór pedagogiczny oraz inne zadania wynikające ze szczegółowego zakresu czynności dyrektora.
3. Dyrektor przedszkola w szczególności:
-
kieruje działalnością przedszkola, reprezentuje ją na zewnątrz,
-
sprawuje nadzór pedagogiczny,
-
koordynuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro zdrowotne,
-
przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały lub je wstrzymuje w przypadku gdy są niezgodne z przepisami prawa,
-
współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
-
systematycznie zapoznaje radę pedagogiczną z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego,
-
wydaje zarządzenia wewnętrzne,
-
może w porozumieniu z radą pedagogiczną powołać zespół kierowniczy, który jest organem doradczym. W skład zespołu kierowniczego wchodzi dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej,
-
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
-
Dopuszcza do realizacji programy realizowane w danym roku szkolnym przez nauczycieli
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
-
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
-
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
-
występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród przyznawanych przez organy wyższego szczebla i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
5. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i rodzicami
-
Rada pedagogiczna jako organ kolegialny nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu realizuje zadania wynikające z celów kształcenia, wychowania i opieki.
-
Rada pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu.
-
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
-
zatwierdzanie planów placówki,
-
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
-
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
-
podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków.
9. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
-
organizację pracy przedszkola,
-
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
-
propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
-
programy wychowania przedszkolnego wybrane przez nauczycieli poszczególnych grup
10. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola albo jego zmiany i uchwala statut oraz zachodzące w nim zmiany.
-
Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu.
-
Rada rodziców jest społecznie działającą reprezentacją rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola działającą na rzecz placówki.
-
Kompetencje Rady Rodziców wynikają z ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty oraz rozporządzeń do ustawy.
-
Rada Rodziców składa się z przedstawicieli z każdej grupy wiekowej wybranych na pierwszych, organizacyjnych, zebraniach grupowych w każdym, nowym roku szkolnym
-
Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
-
Zadaniem rady rodziców jest w szczególności:
-
współudział w bieżącym programowaniu pracy przedszkola,
-
pomoc w organizacji i poprawie warunków pracy przedszkola,
-
organizowanie działalności mającej na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, przedszkolu i środowisku lokalnym
-
w celu wspierania działań przedszkola, gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek oraz innych źródeł, a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy,
-
wyrażanie opinii na temat funkcjonowania placówki
-
wyrażanie opinii dotyczącej pracy nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego
18. Organy przedszkola współdziałają ze sobą mając na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie jakości pracy placówki.
19.Organy przedszkola dają każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych w przepisach prawa. Zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą.
20 Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
21. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach opieki i kształcenia dzieci, a w szczególności:
-
nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami, udzielają rzetelnych informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,
-
rodzice mają prawo znać zadania wynikające z koncepcji pracy przedszkola oraz znać tematy i treści planów miesięcznych poszczególnych oddziałów.
22. Prawa i obowiązki rodziców zostały zawarte w planie wychowawczym przedszkola.
23. Formy współpracy przedszkola z rodzicami to w szczególności:
-
spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy organizacyjne, wychowawcze organizowane są w miarę potrzeb bieżących na wniosek rodziców lub nauczycieli, lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym,
-
konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem i nauczycielami,
-
kąciki dla rodziców,
-
zajęcia otwarte.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 16
W przedszkolu powołuje się dyrektora, zatrudnia się nauczycieli w liczbie wynikającej z czasu pracy i ilości oddziałów oraz pracowników administracji i obsługi w liczbie uzależnionej od ustalonych potrzeb.
§ 17
-
Liczbę pracowników ustala Dyrektor Przedszkola.
-
Zasady zatrudniania i wynagradzania oraz warunki pracy poszczególnych pracowników określają odrębne przepisy.
-
Dyrektor przedszkola ustala poszczególnym pracownikom określony zakres obowiązków.
§ 18
-
Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi i administracji.
-
Upoważnia się dyrektora przedszkola do wydawania zarządzeń dotyczących organizacji i bezpieczeństwa pracy placówki.
-
W zależności od stopnia organizacyjnego placówki, za zgodą organu prowadzącego, może być utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola lub inne stanowiska kierownicze.
-
W przedszkolu do czterech oddziałów, dyrektora (podczas jego nieobecności w placówce), może zastępować, wyznaczony przez niego w porozumieniu z radą pedagogiczną, nauczyciel tego przedszkola. Funkcja ta sprawowana jest społecznie.
-
Do zadań nauczyciela zastępującego dyrektora należy w szczególności:
-
zastępowanie dyrektora w przypadkach jego nieobecności, a więc pełnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy w przedszkolu oraz zapewnienie właściwej organizacji i przebiegu pracy.
-
pomoc dyrektorowi we wszelkich działaniach wynikających z przepisów szczególnych.
§ 19
1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
2. Do podstawowych zadań nauczyciela przedszkola należy w szczególności:
-
ponoszenie odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu wychowanków w czasie ich pobytu w przedszkolu i poza jego terenem,
-
planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej zgodnie z wybranymi programami oraz odpowiedzialność za jej jakość,
-
tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci i ich zdolności oraz zainteresowania, dążenie do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy,
-
wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno - kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń,
-
zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka, otaczanie indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowywanie metod i form pracy do jego możliwości,
-
współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z realizowanego w danym oddziale programu wychowania przedszkolnego,
-
prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci,
-
objęcie obserwacją wszystkich dzieci w oddziale co najmniej trzy razy w roku, rejestrowanie spostrzeżeń w arkuszach obserwacji, gromadzenie dokumentacji dotyczącej obserwacji w indywidualnych teczkach dzieci,
-
współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno - pedagogiczną, opiekę zdrowotną oraz innymi służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów,
-
planowanie własnego rozwoju zawodowego- systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
-
dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
-
przekazywanie rodzicom informacji z realizacji zadań pedagogicznych na tablicach grupowych,
-
współuczestniczenie w planowaniu, organizowaniu i przeprowadzaniu mierzenia jakości pracy przedszkola,
-
prowadzenie dokumentacji z przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-
realizowanie zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
-
branie czynnego udziału w pracach rady pedagogicznej, realizowanie jej postanowień i uchwał.
-
inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym.
-
nauczycielowi nie wolno podawać dzieciom żadnych leków, stosować maści, itp.
-
przeprowadzenie w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
-
Przygotowanie do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole dla dzieci 5 – letnich, a do końca roku szkolnego 2011/2012 również dla dzieci 6 - letnich
3. Nauczyciel służbowo odpowiada przed dyrektorem za poziom pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej oraz za stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń, przydzielonych mu środków dydaktycznych oraz realizuje zadania zlecone przez dyrektora placówki a wynikające z jej bieżącej działalności.
-
Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej oraz ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
5.Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca, którego zadaniem jest sprawowanie opieki wychowawczej nad dzieckiem , w szczególności:
-
tworzenie warunków wspomagających rozwój
-
podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w grupie
-
planowanie i organizowanie z dziećmi i ich rodzicami różne formy życia społecznego, rozwijające jednostki i integrujące grupę
-
współdziałanie z nauczycielami pracującymi w jego grupie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu dzieci, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka /zarówno dzieciom szczególnie uzdolnionym jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami/.
-
utrzymywanie kontaktu z rodzicami dzieci w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo- wychowawczych ich dzieci, współdziałanie z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach, włączania ich w sprawy życia grupy i przedszkola.
-
prowadzenie dokumentacji danego oddziału poprzez dokonywanie wpisów danych osobowych dzieci do dziennika, stałe kontrolowanie wpisów dokonywanych przez innych nauczycieli
-
prowadzenie dokumentacji wychowawcy (plan wychowawczy, scenariusze zebrań z rodzicami)
-
współdziałanie ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień dzieci, w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla nich i doradztwa dla ich rodziców.
§ 20
1. Do zadań pracowników administracji i obsługi należy w szczególności:
-
bezpieczeństwo i zdrowie dzieci,
-
organizacja żywienia,
-
utrzymywanie porządku w pomieszczeniach i otoczeniu przedszkola,
-
utrzymywanie we właściwym stanie używalności sprzętu, wyposażenia i pomocy dydaktycznych,
-
współdziałanie w procesie wychowawczo - dydaktycznym i innych zadaniach przedszkola.
-
Prowadzenie spraw kadrowych, socjalnych, bhp pracowników przedszkolach
-
prowadzenie spraw księgowych placówki
-
Szczegółowy zakres obowiązków pracowników ustala dyrektor i znajduje się on w aktach osobowych poszczególnych pracowników placówki.
§ 21
1. Intendent wykonuje prace związane z całością spraw administracyjno – gospodarczych
w przedszkolu. Do jego obowiązków należy:
-
organizowanie żywienia w placówce zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami obowiązującymi w tym zakresie
-
sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola
-
załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu (konserwacja i remonty)
-
zaopatrywanie przedszkola w żywność, sprzęt i środki chemiczne
-
dbanie o prawidłowe przechowywanie produktów żywnościowych
-
nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych dzieciom
-
sporządzanie jadłospisów,
-
uczestniczenie w ogólnych zebraniach rodziców, w razie potrzeb w posiedzeniach rady pedagogicznej i rady rodziców
-
prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami
-
wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy w placówce
2. Robotnik prac lekkich zobowiązany jest:
1) utrzymywać w czystości przydzielone pomieszczenia,
2) raz w miesiącu czyścić okna i stolarkę w przydzielonych pomieszczeniach
3) podawać dzieciom posiłki
-
sprzątać przydzielone pomieszczenia, po remontach bieżących i generalnych
doprowadzać wszystkie pomieszczenia do stanu używalności
5) utrzymywać w odpowiednim stanie technicznym powierzony sprzęt,
6 prać firany, ręczniki używane w przedszkolu, wykonywać prace związane z prasowaniem
7) otaczać wychowanków troskliwą opieką, czuwać nad bezpieczeństwem dzieci,
8)wspólnie pracować z nauczycielem nad nauką nawyków higienicznych, kulturalnych
i porządkowych u dzieci
9) pomagać dzieciom:
-w ubieraniu i rozbieraniu
-przy korzystaniu z toalety, myciu się,
-w trakcie posiłków i niektórych zajęć i zabaw
-
wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora wynikające z organizacji pracy w placówce
4. Pomoc nauczyciela zobowiązana jest
1)Otaczać wychowanków troskliwą opieką, czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci.
2)Współpracować z nauczycielką nad wyrabianiem nawyków higienicznych, kulturalnych i porządkowych.
3)Pomagać nauczycielkom w prowadzeniu pracy dydaktycznej.
4)Pomagać dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się.
5)Opiekować się dziećmi w czasie spacerów i wycieczek.
6)Pomagać przy myciu rąk, korzystaniu z toalety.
7)Zmieniać pampersy oraz pielęgnować dzieci, które nie potrafią samodzielnie korzystać z toalety.
8)Brać udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć.
9) Brać udział w dekorowaniu sal
4. Kucharka zobowiązana jest:
-
przyrządzać punktualnie zdrowe zgodne z obowiązującymi normami posiłki
-
przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych i dbać o racjonalne ich zużycie, prowadzić magazyn podręczny
-
utrzymywać w odpowiednim stanie powierzony sprzęt kuchenny i dbać o higienę pomieszczeń kuchennych
-
brać udział w ustalaniu jadłospisów
-
wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora wynikające z organizacji pracy w przedszkolu
5. Pomoc kuchenna zobowiązana jest:
-
pomagać kucharzowi w przyrządzaniu posiłków
-
utrzymywać w czystości kuchnię, sprzęt i naczynia kuchenne oraz pomieszczenia kuchni i magazynów
6. Konserwator zobowiązany jest:
-
pomagać intendentowi w przynoszeniu zakupionych towarów do placówki
-
utrzymywać w należytym porządku oraz pielęgnować roślinność w ogrodzie przedszkolnym
-
dbać o stan techniczny urządzeń, dokonywać bieżących napraw sprzętu i urządzeń w przedszkolu
-
wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora placówki, a wynikające z organizacji pracy w przedszkolu.
7. Księgowa odpowiedzialna jest za:
1) sprawowanie funkcji kontrolnej nad działalnością finansowo -gospodarczą zakładu polegającą na badaniu prawidłowości o rzetelności dokonywanych operacji
2) prawidłowe dokonywanie dowodów finansowych, właściwy obieg tych dokumentów oraz prowadzenie ewidencji księgowej
-
3) przestrzeganie zasad racjonalnego i celowego dokonywania wydatków
4) należyte przechowywanie i zabezpieczanie kasy, ksiąg i dokumentów księgowych oraz sprawozdań finansowych
5) właściwe, terminowe i rzetelne załatwianie spraw obywateli i pracowników
6) prowadzenie dokumentacji zgodnej z jednolitym rzeczowym wykazem akt
7) przestrzeganie dyscypliny pracy
8) przestrzeganie tajemnicy służbowej i państwowej
9)wykonywanie innych czynności wynikających z obowiązujących przepisów zleconych przez dyrektora
8. Specjalista do spraw kadr odpowiedzialny jest za:
1) spowodowanie szkody materialnej nienależytym wykonaniem obowiązków służbowych
2) powierzone druki ścisłego zarachowania ( czeki, kwitariusze przychodowe itp.)
3) właściwe, terminowe, rzetelne załatwianie spraw pracowniczych wszystkich pracowników zatrudnionych w placówce przedszkolnej
4) przestrzeganie dyscypliny pracy, tajemnicy państwowej i służbowej
5) realizowanie powierzonych zadań
6) wykonywanie innych czynności wynikających z przepisów zleconych przez dyrektora
§ 22
1. Nauczyciele oraz inni pracownicy odpowiedzialni są za zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dzieciom pozostawionym pod opieką przedszkola
-
Nauczyciele i inni pracownicy zobowiązani są natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci.
-
Nauczyciele i inni pracownicy powinni zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola. W razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie placówki i zawiadomić dyrektora ( w szczególnych okolicznościach policję) o fakcie przebywania osób postronnych.
-
Nauczyciele lub inni pracownicy przedszkola powinni niezwłocznie zawiadomić dyrektora (w szczególnych okolicznościach policję) o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci
-
W trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola zapewniona jest opieka nauczyciela oraz dodatkowo na każde 15 dzieci jedna osoba dorosła (drugi nauczyciel, woźna oddziałowy, rodzic lub inny kompetentny pracownik przedszkola),
-
Wyjazd zorganizowanej grupy na wycieczkę musi być zgłoszony przez kierownika wycieczki na druku „Karta wycieczki”. Rodzic musi wyrazić pisemną zgodę na uczestnictwo dziecka w wycieczkach i wyjściach poza teren przedszkola . Dopuszcza się wprowadzenie druku „zgoda rodzica na uczestnictwo dziecka w wycieczkach, spacerach i innych wyjściach poza teren przedszkola w roku szkolnym...” – podpisanego przez rodzica na pierwszym (organizacyjnym) spotkaniu
-
Za prawidłowy i bezpieczny dobór pomocy, zabawek i sprzętu znajdującego się w sali zabaw odpowiada nauczyciel, któremu powierzono oddział
-
Nauczyciel nie odpowiada za wartościową biżuterię noszoną przez dzieci
-
W czasie zajęć dodatkowych opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca te zajęcia. Osoba ta ponosi pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie dzieci. Jest ona odpowiedzialna również za odbieranie i przyprowadzanie dzieci do nauczyciela sprawującego opiekę nad grupą, do której należą.
-
W Przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich - wyjątkiem jest zagrożenie życia dziecka.
-
w sytuacjach nagłego pogorszenia się stanu zdrowia dziecka wzywane jest pogotowie. Jednocześnie o zdarzeniu informowani są rodzice.
-
W przypadku zachorowania dziecka na terenie przedszkola powiadamia się o tym rodziców lub opiekunów. W innych uzasadnionych przypadkach (losowych, zagrożenia życia dziecka) przedszkole wzywa karetkę pogotowia i powiadamia rodziców. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej (np. lekarzowi z karetki pogotowia) i do czasu pojawienia się rodziców (prawnych opiekunów) pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszy dziecku.
-
Nauczyciel lub inny pracownik przedszkola, który zauważył lub dowiedział się o wypadku, jakiemu uległ przedszkolak, jest zobowiązany udzielić niezwłocznie pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku i natychmiast wezwać pomoc lekarską. Następnie zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola, rodziców lub prawnych opiekunów dziecka i zabezpieczyć miejsce wypadku.
-
W przypadku podejrzenia o zatrucie pokarmowe lub chorobę zakaźną na terenie przedszkola, dyrektor zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić właściwego inspektora sanitarnego
-
Przedszkole stwarza możliwość ubezpieczenia - w każdym roku ubezpieczane są dzieci za zgodą i na koszt rodziców od następstw nieszczęśliwych wypadków w uzgodnionej przez nich firmie ubezpieczeniowej
§ 23
Zasady zatrudnienia i wynagradzanie nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
V.WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 24
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
2. Dziecko w wieku 6-ciu lat ma obowiązek odbycia rocznego przygotowania do podjęcia nauki w szkole.
-
Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 8 lat.
-
Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły podstawowej, w której obwodzie dziecko mieszka.
-
W indywidualnych przypadkach, przyjmując pewną tolerancję, dyrektor może wyrazić zgodę na uczęszczanie do przedszkola dziecka, które ukończyło 2,5 roku życia.
§ 25
Przedszkole prowadzi rekrutację w oparciu o zasady powszechnej dostępności.
-
Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest „Karta zgłoszenia dziecka”.
-
W przypadku, gdy ilość zgłoszonych dzieci do przedszkola przekracza liczbę miejsc, dyrektor powołuje komisję kwalifikacyjną do spraw przyjęć dzieci do przedszkola.
-
W przypadku, gdy ilość zgłoszonych do przedszkola dzieci jest mniejsza od liczby miejsc, dyrektor przedszkola może odstąpić od powoływania komisji kwalifikacyjnej. W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są:
-
dzieci 6- letnie odbywające roczne, obowiązkowe przygotowanie przedszkolne
-
dzieci 5 – letnie mające prawo odbyć roczne przygotowanie przedszkolne
-
dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci
-
dzieci matek i ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy albo niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów,
-
dzieci z rodzin zastępczych,
-
dzieci już uczęszczające do przedszkola oraz ich rodzeństwo
-
dzieci rodziców pracujących
-
dzieci z rodzin wielodzietnych
-
dzieci z terenu Gminy Sławno w przypadku występowania wolnych miejsc w przedszkolu.
-
Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci w ciągu roku szkolnego w zależności od liczby miejsc.
-
Osoby niebędące obywatelami polskimi przyjmowane są do przedszkola na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.
§ 26
1. Dzieci w przedszkolu są grupowane według zbliżonego wieku.
2.Dzieci korzystają z posiłków, a ich ilość zależy od czasu pobytu w placówce w ciągu dnia.
3.Dzieci 6-letnie w oddziałach 5-cio godzinnych mogą korzystać z posiłków przygotowywanych w przedszkolu na wniosek rodziców.
§ 27
1.Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
-
właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo - wychowawczo - dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
-
bezpieczeństwa,
-
opieki i ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
-
ochrony i poszanowania jego godności osobistej,
-
życzliwego i podmiotowego traktowania,
-
szacunku dla wszystkich jego potrzeb i akceptacji jego osoby,
-
aktywności,
-
indywidualizacji,
-
rozwijania zainteresowań i talentu,
-
organizowania życia społecznego,
-
integracji.
2.Szczegółowe prawa i obowiązki dziecka znajdują się w planie wychowawczym przedszkola.
§ 28
1. Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo dzieciom realizując zadania określone w przepisach prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności:
-
systematyczne kontrolowanie miejsc, w których przebywają dzieci (sala zabaw, szatnia, łazienka, ogród przedszkolny, miejsca spacerów i wycieczek),
-
dbanie przez wszystkich pracowników o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie ich pobytu w przedszkolu,
-
zapewnienie opieki nie mniej niż dwie osoby dorosłe w czasie zajęć poza przedszkolem.
-
Wycieczki i spacery poza teren przedszkola organizowane są zgodnie z obowiązującym regulaminem
§ 29
W sprawowaniu opieki nad wychowankami konieczne jest przestrzeganie przez rodziców i opiekunów obowiązku osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola. Dzieci mogą również być odbierane przez osoby upoważnione przez rodziców, zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
§ 30
1.Rodzice powinni informować o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu.
2.W przypadku choroby zakaźnej wychowanka jego rodzice zobowiązani są do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie dyrektora przedszkola.
3. Jeżeli służba sanitarno - epidemiologiczna uzna placówkę za zagrożoną epidemiologicznie dyrektor powinien niezwłocznie powiadomić o tym wszystkich rodziców i szczegółowo pouczyć ich o obowiązkach, tzn. o obowiązujących w tym zakresie przepisach sanitarnych.
§ 31
1. Dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, może dokonać skreślenia dziecka z listy wychowanków gdy:
-
dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres 2 tygodni, a rodzice nie zgłoszą przyczyny nieobecności,
-
rodzice nie uregulowali odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu przez okres powyżej 2-ch miesięcy,
-
rodzice nie przestrzegają postanowień niniejszego statutu.
2. Skreślenie z listy wychowanków nie dotyczy dziecka odbywającego roczne, obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
§ 32
1. W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z 1, 2, lub 3 posiłków.
2. Dzienna stawka żywieniowa ustalana jest przez dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców.
3.Koszty wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców (prawnych opiekunów).
4.W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, rodzicom przysługuje zwrot wpłaty za wyżywienie.
5.Z wyżywienia mogą również korzystać pracownicy przedszkola wnosząc opłatę w wysokości ustalonej stawki żywieniowej oraz kosztów administracyjno- rzeczowych.
6.Rodzice wychowanków wnoszą odpłatność za świadczone usługi w wysokości rzeczywistych, aktualnych kosztów surowca zużytego do przyrządzania posiłków.
7.Wysokość opłat za świadczone usługi – opłatę miesięczną, ustala organ prowadzący, koszt wyżywienia – stawkę żywieniową ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców
8.Opłaty naliczane są przez intendenta przez intendentkę i podane do wiadomości rodziców. Rodzice dokonują wpłat należności na konto bankowe jednak nie później niż do 15 dnia każdego miesiąca. Za nieterminowe wpłaty pobierane są odsetki ustawowe.
-
DOKUMENTACJA PRZEDSZKOLA
§ 33
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację stosownie do obowiązujących przepisów w zakresie działalności:
-
dydaktyczno - wychowawczej,
-
administracyjnej,
-
gospodarczej i finansowej,
-
innej wynikającej z potrzeb placówki.
§ 34
Przedszkole używa pieczęci urzędowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 35
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 36
1.Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej : nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
2. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
-
wywieszanie statutu na tablicy ogłoszeń
-
udostępnienie statutu przez dyrektora przedszkola.
§ 37
Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem 12 listopada 2010r.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Agnieszka Paszkiewicz | 06-12-2010 13:20 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 06-12-2010 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 06-12-2010 13:20 |